Het is je wellicht ook al opgevallen: coach worden lijkt voor velen de ideale tweede carrière. Als iemand is uitgekeken op zijn job, geen voldoening meer vindt, door een persoonlijke crisis is gegaan, een burn-out heeft gehad, dan is het wel vaker een ogenschijnlijk logisch gevolg dat ze daarna coach worden.
Is coaching dan niet gewoon thuis een kamer herinrichten, een facebookpagina maken, een website ook nog, kaartjes drukken, klanten laten komen, een beetje luisteren, wat inleven en dan een goed stukje advies geven? Net zoals een goeie kapper doet?
De markt speelt hier uiteraard op in: Je kan coach worden met een (online) programma, in een stoomcursus van een aantal dagen of je begint gewoon coachen als ‘ervaringsdeskundige’. Dat kan. Er is namelijk geen wettelijk kader die de job van coach in vorm giet of enige kwaliteitsgrenzen bepaalt waardoor iedereen vrij spel krijgt en zichzelf coach kan noemen.
Zo simpel is het dus, coach worden.
Begrijp me niet verkeerd: coaching is in de kern simpel. Net zo simpel als het voor kinderen lijkt alsof autorijden makkelijk is. Kinderen geloven namelijk dat als ze het stuur in handen pakken en broembroemmen door hun lippen, dat al de rest vanzelf zal gaan.
Coaching is dus simpel, maar niet eenvoudig. Een goede coach doet misschien geloven alsof het van zelf gaat, maar het is een ware kunst. Een goede coach zorgt er namelijk voor dat jij tot inzicht komt en dat dat inzicht uit jouw systeem komt. Coachen is niet het verspreiden van je eigen wijsheden, maar het aanwakkeren van de wijsheid en de kracht binnenin jou.
Luisteren is een goed begin. Maar luisteren alleen is niet voldoende om de weg te vinden in iemands kluwen aan gedachten en emoties.
3 noodzakelijke vaardigheden als coach
1. Dé (mening van de) coach doet er niet toe.
Als coach stel je jezelf, op dat moment, volledig ten dienste van je klant. Je bent er VOOR je klant en niet om je eigen waarheid te verkondigen. Oprechte nieuwsgierigheid en een open mind (en hart) zijn cruciaal.
2. De coach kent en respecteert de grenzen beter dan de klant.
Je communicatie als coach moet je kunnen doseren op basis van de draagkracht, bewustzijn, inzicht en veerkracht van je klant. Het basisdoel van coaching is namelijk dat de klant de tijd en ruimte krijgt en neemt voor persoonlijke groei en verandering. Als coach zorg jij voor die veilige ruimte.
3. Elk mens is uniek.
Elke klant is uniek. Een stevig fundament aan kennis over de menselijke geest is een basisvereiste van een goeie coach.
Ik ben blij dat mijn kapper geen coach is. Ik hou van haar ongezouten mening, haar handen in mijn haar en haar onverbloemd advies gekruid met verhalen van andere klanten. Een klein moment van entertainment en ja, dat ook kan rust geven in je hoofd.
Commentaires